مسعود کرامتی بازیگر با سابقه ی تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت و با خبرنگار برنا به بررسی وضعیت تئاتر پرداختهاند که آن را در ذیل میخوانید. مسعود کرامتی در پاسخ به این سوال که چه چیزهایی در تئاتر و هنر نمایش باید در اولویت رسیدگی قرار گیرد تا این هنر زنده بماند گفت: در حوزه فرهنگ به نظر من، مدیریت درست فرهنگی کمبود اساسی است که مطلقا بعد از انقلاب از ابتدا تا امروز اکثر مدیران فرهنگی سمت و سوی مدیریتشان به سمت افت فرهنگ بوده و بدون تعارف میگویم که بزرگترین لطمات فرهنگی را همین مدیریت فرهنگی زده است. مدیریت باید درک و فهم این که فرهنگ خیلی مهم است را داشته باشد. ممکن است به ظاهر وقتی بحث مسائل مادی پیش بیاید و از نان صحبت شود این فرهنگ را به عقب برانیم و به نظر من این اتفاق افتاده و سالها است که اینطور است. این بازیگر در پاسخ به این سوال که مهمترین
عامل را دغدغه نان و اقتصاد میداند اظهار داشت: نمیتوان این بهانه را آورد و فرهنگ را کنار گذاشت. اتفاقی که در تئاتر افتاده است این است ما ماهها یه کار را تمرین میکنیم و درگیر آن هستیم بدون چشم داشت مالی بدون اینکه پولی از این کار گیرمان بیاید، نه من، بلکه همه! دغدغه من به شخصه این است که تئاتری قابل دفاع داشته باشم. حالا نمیگویم شاهکار، اما قابل دفاع به عنوان کسی که در این عرصه درحال فعالیت هستم. اما اتفاقی که افتاده است چیست؟ ما در سالن خصوصی اجرا میکنیم. سالن خصوصی چه نمایش بفروشد و چه نفروشد30 درصد میگیرد. اگر بعضی از کارها را که استثنا هستند و نمیدانم چگونه میلیاردی فروش دارند را در نظر نگیریم، تهیهکنندگان در تئاتر بیشتر ضرر میکنند و این مسئله تقصیر مدیریت فرهنگی است. در حال حاضر تمام سالنها تقریبا خصوصی شده اند. او ادامه داد: دو سال پیش قبل از کرونا نمایش تراس را داشتم، در وهله اول که با تمام بچهها صحبت کردم و گفتم که پولی ندارم و همه با عشق سرکار میآمدند، در نهایت هم وقتی باقی مانده پولمان را تقسیم کردیم به هر کسی از 4 تا 2 میلیون رسید. آنقدر این موضوع مسخره است که کسی نمیتواند باور کند که بعد از ماهها تلاش این میزان دستمزد به دست بیاید و هیچ حمایتی که باید از تئاتر شود انجام نمیشود و تئاتر به شکلی عجیب و غریب مظلومترین بخش فرهنگ نمایشی این کشور است. من علت پولهای میلیاردیای که در سینما و نمایش خانگی میرود را نمیدانم اما چیزی که شنیدهایم میگویند پول شویی است! اما میدانم در سینما و تلویزیون این حمایت بیشتر است. بازیگر فیلم «شب طلایی» در پاسخ به اینکه آیا این پولشویی در تئاتر هم رسوخ کرده است خاطرنشان کرد: من خیلی از این مسائل سر درنمی آورم اما ممکن است که اتفاق افتاده باشد.درحال حاضر تئاتر با هزینههایی مانند صد تومان جمع میشود و این صد میلیونی که در امروز رقمی به حساب نمیآید. تئاتر پوچ شده است و اتفاقی که افتاده این است که اکثر سالنها خصوصی شده و نگرانیای بابت پولش ندارد و یک عده هم خود را به آب و آتش میزند تا تئاتر اجرا کند. این که به دنبال راه حل برای بهتر شدن وضعیت تئاتر بگردیم جوک است چون همه دست به دست هم دادهاند تا تئاتر نباشد. واقعیت این است که من فکر میکنم مانند بسیاری از ارزشها که هنوز ذرهای در جامعه پیدا میشود در مقابل ضد ارزشهایی که امروز ارزش شده است آدمها تک به تک خودشان، علاقه هایشان و ایده آل هایشان باعث شده است که مقداری این مملکت حفظ شود وگرنه من تعجب میکنم چرا این مملکت از هم نمیپاشد؟! چون هیچ چیزی درست و سر جایش نیست. در همه جای جهان رسم براین است که تئاتر به عنوان یک مقوله فرهنگی در جامعه نیاز دارد حمایت میشود، جالبترین نکتهاش برای من بعد از این همه سال تجربه این است که مدیران فرهنگی و نهادهای مختلف حقوق میگیرند و جلسات مختلف و شورا تشکیل میدهند اما در نهایت هیچ اتفاقی نمیافتد، فقط کنترل و نظارت میکنند. به گزارش برنا؛ این کارگردان در پایان دربارهی سطح کیفی آثار بیان کرد: سطح کیفی آثار به طور کل وضعیت خوبی ندارد و این مسئله طبیعی است چون به نظر من اگر توقع رشد داشته باشیم، یا دچار سوء تفاهم هستیم یا شرایط را درک نمیکنیم و فکر نمیکنم که در هیچ عرصهای در کشور پیشرفتی کرده باشیم. شما شاخصترین وجه نمایشی را میتوانید در تلویزیون ببینید. چون به هرحال تلویزیون بودجه دولتی دارد، نه تنها بودجه بلکه آنتن دارد و باید برنامه داشته باشد و جذب مخاطب کند و درواقع به لحاظ سیاسی بتواند بیننده داشته باشد. اگر تلویزیون درحال حاضر را با بچگی خود مرور کنید میبینید که چه اتفاقی افتاده است. من میتوانم به جرات بگویم که این اتفاق در سینما، تئاتر، ادبیات و نقاشی و...هم رخ داده است.